Videre til indhold
  • Nyheder & presse
  • Ledige lejemål
  • Job & karriere
  • Kontakt
  • Dansk
  • English
  • Nyheder & presse
  • Ledige lejemål
  • Job & karriere
  • Kontakt
  • Dansk
  • English
  • Ansøg om adgang
  • Ansøg om adgang
  • Gods & Logistik

    Container

    Aalborg Containerterminal håndterer containere til og fra hele verden

    Jernbane

    Direkte opkobling til det europæiske jernbanenet

    Vej

    Nem adgang til vejnettet og kort afstand til E45

    Vand

    Omkring 1.000 skibe passerer årligt gennem havnen med gods, udstyr og mandskab

    Tørbulk

    En af Danmarks mest aktive bulkhavne med tilpassede faciliteter

    Flydende bulk

    Tankkapacitet både nord og syd for fjorden

    Projektgods

    Kajnære arealer til håndtering af projektgods

    RoRo

    RoRo-lejer ved åbent kajområde med veludstyrede faciliteter

    Services

    Serviceløsninger via vej, vand og jernbane

    Forretningsbetingelser

    Gennemsigtighed og klare retningslinjer

    Kort over havnen

    Se havnens områder med tilhørende kajnumre her. 

  • Erhvervspark

    Hvorfor Aalborg?

    Aalborg rummer en af Danmarks største erhvervsparker og en vital logistikhub

    Grøn omstilling

    Bæredygtighed og grøn omstilling er et pejlemærke i vores aktiviteter

    Infrastruktur

    Multimodalt bindeled mellem Skandinavien, Nordatlanten og resten af Europa  

    Fokusområder

    Erhvervspark, grøn omstilling, gods & logistik

    Services

    En bred vifte af services skræddersyet til den enkelte virksomhed  

    Lejekoncepter

    Attraktiv erhvervspark med mulighed for lager, produktion og kontor

    Ledige lejemål

    Ledige lejemål, der er klar til indflytning med kort varsel

    Kort over havnen

    Se havnens områder med tilhørende kajnumre her. 

    Find en virksomhed

    Interaktivt kort med link til alle virksomheder i erhvervsparken

  • Grøn omstilling

    Grønnere erhvervsudvikling

    Grønnere samfundsvækst og erhvervsudvikling via regionalt samarbejde

    CCUS 

    Førende vækstcenter for CCUS med hele værdikæden inden for kort afstand

    Vindenergi

    Internationalt anerkendt produktions-, test.- og oplagringshub

    Power-to-X

    Projekter og partnerskaber med stort udviklingspotentiale

    Partnerskab & samarbejde

    Strategiske partnerskaber og samarbejde skaber banebrydende resultater

    Kort: Projekter i Nordjylland

    Interaktivt kort over grønne projekter og løsninger i Nordjylland

  • Maritime Informationer

    Live: Besejlingsforhold

    Følg den aktuelle skibstrafik og besejlingsforholdene i Aalborg havn lige nu

    Sikkerhed & beredskab

    Sikkerhedsvejledninger til havnearealer og ISPS-sikrede kajområder

    Affaldshåndtering

    Retningslinjer for ansvarlig behandling og modtagelse af affald i havnen

    Blanketter & vejledninger

    Blanketter til download, sikkerhedsvejledninger og relevante links

    Krydstogt

    Hold dig opdateret om krydstogtanløb i Aalborg i vores kalender

    Kort over havnen

    Se havnens områder med tilhørende kajnumre her. 

  • Om Port of Aalborg

    Organisation

    Port of Aalborg A/S er et aktieselskab ejet af Aalborg Kommune

    Grøn omstilling

    Bæredygtighed og grøn omstilling er et pejlemærke i vores aktiviteter

    Partnerskab & samarbejde

    Strategiske partnerskaber og samarbejde skaber banebrydende resultater

    Strategi: Gate to great

    Vores mission er at hjælpe virksomheder med at udvikle sig from good to great

    CSR-strategi

    Vores samfundsansvar er grundstenen i alt, hvad vi foretager os

    Job & karriere

    Port of Aalborg er en alsidig virksomhed med mange forskelligartede professioner

    Nyheder & presse

    De seneste nyheder, informationer og gode historier fra hverdagen

    Whistleblower-ordning

    Vi vil være en transparent og ansvarlig virksomhed

  • Nyheder & presse
  • Ledige lejemål
  • Job & karriere
  • Kontakt
  • Dansk
  • English
  • Nyheder & presse
  • Ledige lejemål
  • Job & karriere
  • Kontakt
  • Dansk
  • English

Port of Aalborg mener: Trivsel på hjemmekontoret er arbejdsgivers ansvar

  • 03/02/2021

Af professor og udviklings-/HR-chef i Port of Aalborg Jesper Raakjær:

Coronapandemien har fået verden, som vi kendte den, til at slå kolbøtter, og såvel helt almindelige borgere som virksomheder har gennem det seneste år måttet omstille sig. Igen og igen. Hjemmearbejde er for mange blevet hverdag, og særligt i perioder med højt smittetryk har danskernes indsats fra hjemmekontoret været afgørende for, at vi som samfund har formået at balancere hensynet til folkesundheden og hensynet til at holde hjulene i gang.

Jeg er overbevist om, at hjemmearbejdet vil fortsætte med at spille en større rolle for danskernes arbejdsliv – også efter, at vi forhåbentlig inden længe kan vriste os ud af coronaens jerngreb med hjælp fra vaccineudrulningen. Flere store virksomheder har meldt ud, at de satser mere på hjemmearbejde i fremtiden, og det giver i mit hoved rigtig god mening.

Medarbejderne slipper for transporttid, og meget tyder på, at vi er mere effektive, når vi sidder derhjemme. Samtidig har coronapandemien jo om noget vist os, at de teknologiske rammer er på plads. På rekordtid er vi blevet hundredmetermestre i alt lige fra Teams-møder til webinarer, og pludselig er det nu helt naturligt at tale sammen digitalt med webcam’et tændt.

Samtidig udvikles der løbende IT-programmer, som understøtter det digitale arbejde. Senest har vi i udviklings- og HR-afdelingen på anbefaling af DFDS anskaffet programmet Mural til at understøtte afholdelse af digitale workshops, og programmet anvendes derudover til både strategiimplementering samt på AEGIS-projektet (Læs mere om AEGIS-projektet her).

Men selvom det øgede hjemmearbejde på mange parametre har været en succeshistorie, er der naturligvis også udfordringer. Det gælder alt lige fra nakkespændinger og migræne som følge af dårlige arbejdsstillinger til ensomhed på grund af manglende socialt samvær.

De udfordringer tager vi dybt seriøst hos Port of Aalborg. Som en central del af infrastrukturen – ikke alene den danske, men også den nordatlantiske – har det helt fra samfundsnedlukningens start i marts sidste år været afgørende, at vi fortsat har været i fuld drift. Og det er kun muligt, hvis vores medarbejdere er raske og har det godt både fysisk og mentalt.

Derfor har vi – udover at omlægge arbejdsgangene på havnen med fokus på tilstrækkelig afstand for de medarbejdere, hvor fysisk tilstedeværelse er afgørende for driften – iværksat flere tiltag og indsatser målrettet både de fysiske og de sociale udfordringer, der er forbundet med øget hjemmearbejde, for vores kontorpersonale.

Konkret er vi i fuld gang med at levere hæve-sænke-borde, kontorstole og computerskærme, der matcher setup’et på kontoret, til alle medarbejdere, så de kan sidde ordentligt, mens vi fra årsskiftet har indført daglig virtuel morgengymnastik med vores tilknyttede fysioterapeut.

Vi har også igangsat en såkaldt buddy-ordning i erkendelse af, at vi mangler de gode snakke ved fx kaffeautomaten, selvom vi mødes til virtuelle møder og har daglig kontakt via telefonen. Med buddy-ordningen er alle medarbejdere blevet tilbudt en personlig buddy, som man kan vende hverdagens små og store emner med over en virtuel kop kaffe eller måske en gåtur i naturen – enten med høretelefoner eller sammen, hvis man bor tæt på hinanden. Samtidig har vi givet et tilskud til personaleforeningen, der kan bruges til fx virtuelle arrangementer som vinsmagning.

Vi bliver med andre ord hele tiden bedre til at være sammen på nye måder, og formentlig vil den teknologiske udvikling kun accelerere den tendens i fremtiden. Det betyder ikke, at vi slet ikke skal mødes fysisk, når vi er på den anden side af coronapandemien. Men det betyder, at vi skal vænne os til, at vi ikke ser alle vores kolleger fysisk hver dag, og at det også i fremtiden bliver helt naturligt med fx hybridmøder, hvor nogle er til stede fysisk, mens andre er med digitalt.

Jeg tror, at det bliver helt normalt, at flere medarbejdere vælger at arbejde hjemme flere dage om ugen, og vi er ved at finde modellerne for, hvordan vi får sat det rigtigt op. Her har det seneste år givet os masser af erfaringer at trække på, så vi kan sikre, at det bliver win-win for både medarbejderne og virksomheden.

Langerak 19
DK-9220 Aalborg Øst
Email: info@portofaalborg.com
Tel: +45 99 30 15 00

Facebook-f Linkedin-in

Shortcuts

Forretningsbetingelser
Privatlivspolitik
Whistleblower-ordning
Ledige stillinger

Helpdesk

Er du lejer og oplever problemer ifbm. drift og vedligehold af dit lejemål, så få hjælp via vores helpdesk.

Opret sag

Nyhedsbrev

  • Forside
  • Gods & logistik
    • Container
    • Jernbane
    • Vejtransport og logistik
    • Vand
    • Tørbulk
    • Flydende bulk
    • Projektgods
    • Services
    • Forretningsbetingelser
    • Kort over havnen
  • Erhvervspark
    • Hvorfor Aalborg
    • Bæredygtighed
    • Infrastruktur
    • Fokusområder
    • Services
    • Lejekoncepter
    • Ny udstykning: Ankeret
    • Ledige lejemål
    • Kort over havnen
  • Maritime informationer
    • Besejlingsforhold
    • Sikkerhed & beredskab
    • Affaldshåndtering
    • Blanketter & eksterne henvisninger
    • Krydstogt
    • Kort over havnen
  • Grøn omstilling
    • Grøn omstilling: erhvervsudvikling
    • Grøn omstilling: CCUS
    • Grøn omstilling: vindenergi
    • Grøn omstilling: power-to-x
    • Grøn omstilling: Partnerskab & samarbejde
    • Grøn omstilling: Kort: Grønne projekter i Nordjylland
  • Om Port of Aalborg
    • Organisation
    • Bæredygtighed
    • Partnerskab & samarbejde
    • Strategi Gate to great
    • CSR-strategi Greater Port
    • Job & karriere
    • Nyheder & presse
    • Whistleblower-ordning
  • Ansøg om adgang
  • Ansøg om adgang
  • info@portofaalborg.com
  • +45 99 30 15 00
  • Langerak 19, 9220 Aalborg Øst
  • Forside
  • Gods & logistik
    • Container
    • Jernbane
    • Vejtransport og logistik
    • Vand
    • Tørbulk
    • Flydende bulk
    • Projektgods
    • Services
    • Forretningsbetingelser
    • Kort over havnen
  • Erhvervspark
    • Hvorfor Aalborg
    • Bæredygtighed
    • Infrastruktur
    • Fokusområder
    • Services
    • Lejekoncepter
    • Ny udstykning: Ankeret
    • Ledige lejemål
    • Kort over havnen
  • Maritime informationer
    • Besejlingsforhold
    • Sikkerhed & beredskab
    • Affaldshåndtering
    • Blanketter & eksterne henvisninger
    • Krydstogt
    • Kort over havnen
  • Grøn omstilling
    • Grøn omstilling: erhvervsudvikling
    • Grøn omstilling: CCUS
    • Grøn omstilling: vindenergi
    • Grøn omstilling: power-to-x
    • Grøn omstilling: Partnerskab & samarbejde
    • Grøn omstilling: Kort: Grønne projekter i Nordjylland
  • Om Port of Aalborg
    • Organisation
    • Bæredygtighed
    • Partnerskab & samarbejde
    • Strategi Gate to great
    • CSR-strategi Greater Port
    • Job & karriere
    • Nyheder & presse
    • Whistleblower-ordning
  • info@portofaalborg.com
  • +45 99 30 15 00
  • Langerak 19, 9220 Aalborg Øst