Aalborg Havn sender entreprenør- og serviceopgaver i udbud

Aalborg Havn har netop sendt en stor del af sine entreprenør- og serviceopgaver i udbud, og frem til den 19. juni kl. 12.00 kan interesserede aktører ansøge om deltagelse i den omfattende udbudsrunde. Formålet med det ambitiøse projekt er at skabe et stærkere grundlag for løbende driftsforbedringer, idé- og netværksudveksling, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed samt innovation og entreprenørskab. Alt sammen til gensidig gavn for både havnens, kundernes og samarbejdspartnernes fortsatte vækst og udvikling.

– Hos Aalborg Havn ser vi både samarbejde og konkurrence som stærke udviklingsværktøjer. I den sammenhæng er det vores ønske at arbejde tæt sammen med en privat operatør for at udnytte en bedre adgang til et privat marked uden for havneområdet med henblik på at optimere kapacitetsudnyttelsen, siger Claus Holstein, adm. direktør hos Aalborg Havn A/S.

Knivskarpe krav
Kravene fra Aalborg Havn til aktørerne er klare: det skal være de bedste. Nogen, der ligger inde med viden, knowhow og netværk, der kan skabe innovation og nye koncepter i forhold til den måde, driftsafdelingen hos Aalborg Havn hidtil er blevet drevet. Men også en aktør, der har mulighed for at udvide forretningen til det omkringliggende marked.

– Når viden, kræfter, visioner og ambitioner forenes, opstår der synergi og samskabelse – fordele, som kun kan opnås i fællesskab, og som er livsvigtige for forretningen, hvis man vil være bedst på sit felt. Og dét vil vi – i samarbejde med en stærk partner, siger Tais Kløgtner, fagansvarlig koncernjurist hos Aalborg Havn A/S og udbuddets kontaktperson.

Et skridt imod fremtiden
Aalborg Havn-koncernen er struktureret således, at basisforretningen er placeret i Aalborg Havn A/S, hvor Aalborg Kommune ejer 100%. Derimod kan der foretages frasalg af de kommercielle aktiviteter, som alle er placeret i koncernens datterselskaber.

– Gennem tidligere udbud og frasalg har vi opnået store fordele sammen med private partnere, senest inden for kantinedrift, hvor vi nu samarbejder med Arctic Import. Brugen af både udlicitering og partnerskaber er en aktiv del af vores overordnede forretningsstrategi, som vi kalder ”Den Intelligente Havn”. Og vi ser løbende på at udbyde dele af vores forretning, når det giver mening at frasælge kommercielle aktiviteter for i stedet at arbejde sammen med en privat operatør”, siger Claus Holstein.

Mange vindere
Et partnerskab med en privat aktør har mange vindere. Ud over de umiddelbart involverede parter vil også medarbejderne mærke fordelene ved, at forretningen udvikles mod det øvrige servicemarked.

– Når medarbejderne får mulighed for at vækste sammen med en privat aktør, vil der dels være en langt større jobsikkerhed, da markedet ikke er så begrænset, og derudover bliver der også bedre mulighed for kompetenceudvikling, som ruster medarbejderne til det globaliserede arbejdsmarked, siger Tais Kløgtner.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

  • Tais Kløgtner, fagansvarlig koncernjurist hos Port of Aalborg A/S, 99 30 15 12 / tak@portofaalborg.com
  • Presseservice: Maja Thordahl Schou, Head of Communications, Port of Aalborg A/S, tlf. 22 61 83 08 og mts@portofaalborg.com