Container
Aalborg Containerterminal håndterer containere til og fra hele verden
Jernbane
Direkte opkobling til det europæiske jernbanenet
Vej
Nem adgang til vejnettet og kort afstand til E45
Vand
Omkring 1.000 skibe passerer årligt gennem havnen med gods, udstyr og mandskab
Tørbulk
En af Danmarks mest aktive bulkhavne med tilpassede faciliteter
Flydende bulk
Tankkapacitet både nord og syd for fjorden
Projektgods
Kajnære arealer til håndtering af projektgods
Services
Serviceløsninger via vej, vand og jernbane
Forretningsbetingelser
Gennemsigtighed og klare retningslinjer
Kort over havnen
Se havnens områder med tilhørende kajnumre her.
Hvorfor Aalborg?
Aalborg rummer en af Danmarks største erhvervsparker og en vital logistikhub
Bæredygtighed
Bæredygtighed og grøn omstilling er et pejlemærke i vores aktiviteter
Infrastruktur
Multimodalt bindeled mellem Skandinavien, Nordatlanten og resten af Europa
Fokusområder
Erhvervspark, grøn omstilling, gods & logistik
Services
En bred vifte af services skræddersyet til den enkelte virksomhed
Lejekoncepter
Attraktiv erhvervspark med mulighed for lager, produktion og kontor
Ledige lejemål
Ledige lejemål, der er klar til indflytning med kort varsel
Kort over havnen
Se havnens områder med tilhørende kajnumre her.
Grønnere erhvervsudvikling
Grønnere samfundsvækst og erhvervsudvikling via regionalt samarbejde
CCUS & CCS
Førende vækstcenter for CCUS med hele værdikæden inden for kort afstand
Vindenergi
Internationalt anerkendt produktions-, test.- og oplagringshub
Power-to-X
Projekter og partnerskaber med stort udviklingspotentiale
Partnerskaber
Strategiske partnerskaber og samarbejde skaber banebrydende resultater
Kort: Projekter i Nordjylland
Interaktivt kort over grønne projekter og løsninger i Nordjylland
Klima- og miljøstrategi
Langsigtet miljøpolitik som kernen i Port of Aalborgs aktiviteter
Live: Besejlingsforhold
Følg den aktuelle skibstrafik og besejlingsforholdene i Aalborg havn lige nu
Sikkerhed & beredskab
Sikkerhedsvejledninger til havnearealer og ISPS-sikrede kajområder
Affaldshåndtering
Retningslinjer for ansvarlig behandling og modtagelse af affald i havnen
Blanketter & vejledninger
Blanketter til download, sikkerhedsvejledninger og relevante links
Krydstogt
Hold dig opdateret om krydstogtanløb i Aalborg i vores kalender
Kort over havnen
Se havnens områder med tilhørende kajnumre her.
Organisation
Port of Aalborg A/S er et aktieselskab ejet af Aalborg Kommune
Bæredygtighed
Bæredygtighed og grøn omstilling er et pejlemærke i vores aktiviteter
Partnerskab & samarbejde
Strategiske partnerskaber og samarbejde skaber banebrydende resultater
Strategi: Gate to great
Vores mission er at hjælpe virksomheder med at udvikle sig from good to great
CSR-strategi
Vores samfundsansvar er grundstenen i alt, hvad vi foretager os
Job & karriere
Port of Aalborg er en alsidig virksomhed med mange forskelligartede professioner
Nyheder & presse
De seneste nyheder, informationer og gode historier fra hverdagen
Whistleblower-ordning
Vi vil være en transparent og ansvarlig virksomhed
Af:
Kristian Thulesen Dahl, CEO, Port of Aalborg
Pernille Weiss (K), Medlem, Europa-Parlamentet
Nogle gange spænder lovgivningen ben for udviklingen! Dét mærker Port of Aalborg, der er Danmarks største indlandshavn. Havnen har utroligt meget til fælles med de øvrige indlandshavne i Europa, hvoraf flere nærmest er identiske med Aalborg. Port of Aalborg er medlem af European Federation of Inland Ports (EFIP), der ligeledes opfatter Aalborg som en indlandshavn. På trods heraf har havnen i Aalborg ikke officiel juridisk status som indlandshavn, fordi Limfjorden i Ten T-forordningen ikke er klassificeret som ”indre vandvej”.
Det skyldes manglende myndigheds- og lovgivningsarbejde i Danmark, og konsekvensen er, at Port of Aalborg ikke har de samme rettigheder og muligheder som øvrige europæiske indlandshavne i henhold til EU-retten. Det medfører blandt andet, at Port of Aalborg ikke har adgang til EU’s havneudviklingsmidler og andre støttemuligheder til eksempelvis grønne, højteknologiske eller på anden vis frontløbende udviklingsprojekter, der er målrettet indlandshavnene i EU. Der bliver kanaliseret store midler ud til de europæiske indlandshavne, som Danmark hermed ikke kan få andel i.
Det betyder, at Port of Aalborg og aktørerne omkring Limfjorden har vanskeligere ved at finde medfinansiering til investeringer i grønne transportløsninger, smartere teknologier, bæredygtig drift, udvikling af infrastruktur osv. end indlandshavnene i resten af Europa.
Dette rammer ikke kun Port of Aalborg, men hele Nordjylland. Havnen i Aalborg er et logistisk knudepunkt på Jyllandskorridoren, kritisk infrastruktur og hub for gods via skibe, jernbane og lastbiler mellem Skandinavien og Centraleuropa. Samtidig lægger havnen i det nordjyske indland jord til et af Nordjyllands største erhvervsområder, som har afgørende betydning for erhvervsudviklingen og den grønne omstilling i samfundet generelt. Med andre ord er Port of Aalborg en vital spiller, når det enorme vækstpotentiale i Limfjordregionen og Nordjylland skal indfries. Den manglende klassifikation gør, at havnen og Limfjordens øvrige aktører ikke kan søge midler i ansøgningsrunder, hvor sektoren for indre vandveje tilgodeses, selvom Limfjorden netop de facto er og juridisk burde være en indre vandvej.
Vores svenske naboer har imødekommet erhvervslivets og det bæredygtige samfunds behov for effektive indre vandveje ved at klassificere bl.a. Göta Älv og fjordene ind til Gøteborg som inre vattenvägar. Syd for grænsen i Hamborg har man gjort det samme ved at klassificere Die Unterelbe i sit samlede løb fra Nordsøen til Hamburger Hafen som Binnenwasserstraße. Selv de store, europæiske havne kan ikke undvære disse udviklingsmidler.
Limfjorden opfylder ligeledes kriterierne for klassificering som indre vandvej i kraft af sin status som et sund, oprensede sejlrender, sejladsforholdene, skibstrafikkens karakter og vandløb langt ind i det nord- og vestjyske indland. Derudover forbinder Limfjorden hele Nordjylland med indre vandveje i resten af Europa via eksempelvis Gøteborg og Hamborg.
Spørgsmålene, som vi nu bør stille os selv, er:
Hvorfor fraskriver Danmark sig udviklingsmidler fra strukturprogrammer, som understøtter erhvervsudviklingen omkring indlandshavne og indre vandveje? Midler, som vi selv betaler og har hårdt brug for, og som eksempelvis kan dæmme op for nogle af de udkantsproblemer, der mærkes i bl.a. Nordjylland.
Hvorfor vil Danmark ikke give vores egne indlandshavne de samme muligheder som andre indlandshavne i EU?
Hvorfor skulle man ikke bringe erhvervsudviklingen omkring Limfjorden som indre vandvej op til europæisk standard?
Pernille Weiss har gennem EPP-gruppen netop fremsat et ændringsforslag til revisionen af Ten T-forordningen om, at Limfjorden bliver klassificeret som en indre vandvej, og Port of Aalborg bliver klassificeret som en core indlandshavn. Nu venter vi og håber på, at den danske regering bakker op i de kommende forhandlinger, så Nordjylland og Port of Aalborg kan få del i de samme udviklingsmidler til at styrke væksten i regionen som vores europæiske søsterregioner og søsterhavne.
Langerak 19
DK-9220 Aalborg Øst
Email: info@portofaalborg.com
Tel: +45 99 30 15 00
Er du lejer og oplever problemer ifbm. drift og vedligehold af dit lejemål, så få hjælp via vores helpdesk.
for at gemme dine favorit lejemål og mere
Enter your email address and we will send you a link to change your password.