Aalborg er i en fantastisk udvikling i disse år. Havnefronten og byen, senest med Budolfi Plads som et strålende eksempel, omdannes til nye og åbne byrum, hvor den moderne aalborgenser lever det gode liv. Det nye og det gamle flettes sammen, og vi fornemmer, at der begynder at være lidt storbystemning over Limfjordsbyen. Vi oplever, at New York Times nævner Aalborg som et ”must go see” for de nye globetrottere, og i de nationale medier benævnes Aalborg som Nordens Paris. Samtidig bygges der boliger i en lind strøm, og nye byområder som Stigsborg Havnefront på nordsiden af fjorden gøres klar til at modtage yderligere 7-9.000 beboere.

Med andre ord udvikler vores by sig med stormskridt, og i den forbindelse er det afgørende at stille spørgsmålet: Hvad skal vi leve af i Aalborg – nu og i fremtiden? Hvad er det for en moderne industri og arbejdsplads, der skal bygges ind i konceptet? Vi er nødt til at udvikle vores erhvervsliv med samme hastighed, som byen vokser, og måske endda endnu hurtigere. Det gode liv starter med det gode og spændende arbejdsliv og en indkomst, der gør, at man kan bo godt i kommunen.

Problemformuleringen er fra vores synspunkt egentlig enkel nok: Aalborg skal tiltrække 10-15 store, højteknologiske virksomheder over de næste 10 år. Disse virksomheder skal sammen med vores nuværende virksomheder skabe 20.000 nye jobs, heraf 5.000 i relation til erhvervsområdet i Aalborg Øst. Hvordan, vi så får det til at ske, er knap så enkelt.

Her kommer blandt andet Port of Aalborgs nye strategi på banen. 2020 bliver det første år i havnens nye 10-årsplan, der skal accelerere den positive udvikling på havnen. Havnens nye strategi handler i høj grad om dét, som man på engelsk kalder Industrial Hospitality.

Vi kombinerer:

  1. 2 mia. kr. til investeringer i gode rammer og faciliteter her i Aalborg Øst i form af veje, bygninger, teknologi og velbeliggende arealer.
  2. Uddannelsesinstitutioner i topklasse. Herunder AAU, som er et af verdens bedste universiteter.
  3. Gode transportmuligheder og tilgængelighed i form af blandt andet en international havn og en lufthavn.
  4. En kulturby med kunst og oplevelser, der skaber liv i fritiden.

Vi skal tilbyde internationale virksomheder at komme til Port of Aalborg, fordi vi er en port eller en gate ind i en mulighedsmaskine, der kan udvikle allerede gode virksomheder til fantastiske virksomheder. Havnens nye vision er derfor, at vi vil være Gate to Great.

Med den vision bliver havnens mission ganske enkel: vi vil hjælpe virksomheder med at udvikle sig from Good to Great. Vores indsats skal målrettes tiltrækning, udvikling og fastholdelse af virksomheder i Aalborg. Som nævnt skal dette konkret gøres ved at investere i at udvikle rammerne omkring erhvervslivet på havnen, men samtidig er det også afgørende, at vi fortsat bidrager til at udvikle rammerne mere generelt, dels om erhvervslivet, og dels om det gode liv i kommunen. Vi har med andre ord to roller: Vi er en virksomhed, der skal skabe de bedste forudsætninger for vores kunder, og samtidig er vi en integrator og samarbejdspartner, der er med til at skabe og drive projekter, som kan komme hele kommunen til gavn. Her er Cool East og Green Hub Denmark gode eksempler, og begge dele kan du læse mere om senere i denne udgivelse.

Vi skal de næste par år ud og tale med gode virksomheder uden for Danmarks grænser, som endnu ikke ved, at de er på vej til Aalborg. Det er et stort arbejde bare at komme i kontakt med disse virksomheder, og vi har brug for hjælp fra dem i Aalborg, der allerede er på den globale scene. Det gælder mange af vores virksomheder, som lever i det internationale miljø, og det gælder Aalborg Universitet, der har det internationale perspektiv i deres DNA og udveksler viden efter deleprincippet.

Med andre ord gør havnen det ikke alene. Vi er afhængige af, at alle i Aalborg tager del i arbejdet –både borgere, offentlige og private virksomheder, kommunale myndigheder samt forsknings- og uddannelsesinstitutioner – så vi sammen kan mønstre et tilbud, som vores globale kollegaer ikke kan sige nej til.