Da Port of Aalborg i starten af 2020 lancerede den nye udviklingsstrategi 2030, var det med en klar ambition om at ekspandere internationalt: der skal over de næste 10 år tiltrækkes 10-15 store virksomheder – primært uden for Danmarks grænser – og skabes 5.000 jobs i Aalborg Kommune.

- Det er jo en enorm beslutning at flytte en virksomhed fra et land til et andet, og mange faktorer spiller ind i valget af lokation. Vi skal kunne tilbyde de rette rammer for, at en international virksomhed kan udvikle sig i Aalborg, men det er samtidig afgørende, at vi også skaber de rette forhold for medarbejderne og deres familier, siger Claus Holstein, CEO hos Port of Aalborg.

Aalborgs første engelsksprogede nyhedsmedie

Både Aalborgs sportsklubber, kulturinstitutioner og diverse begivenheder forbundet med fjorden bliver løbende støttet af Port of Aalborg, men i de senere år har især aktiviteter møntet på internationale borgere været i centrum for Port of Aalborgs CSR- og markedsføringsaktiviteter. Eksempelvis den enorme folkefest The Tall Ships Races i 2019 og internationalt anerkendte kulturinstitutioner som Utzon Center, Musikkens Hus og Aalborg Kongres & Kultur Center, der også er vigtige trækplastre i Aalborg. I 2020 medvirkede Port of Aalborg endvidere i etableringen af Aalborgs første engelsksprogede nyhedsmedie.

- Aalborg huser i dag en række store, internationale virksomheder, og vi har omtrent 150 forskellige nationaliteter, men virksomhederne har til tider vanskeligt ved at tiltrække og fastholde de kompetente specialister, de har brug for, når engelsk kommunikation og information er en mangelvare i Aalborg. Det besværliggør ikke bare hverdagen for den enkelte udenlandske familie, at de ikke kan orientere sig og involvere sig aktivt i samfundet omkring dem – det gør det også vanskeligt for dem at skabe stærke, private relationer til andre aalborgensere, som både kan være reason to come og reason to stay, siger Claus Holstein og fortsætter:

- Ét af de områder, der betyder mest i den almene borgers hverdag – dansk såvel som udenlandsk – er nyhedsmedier, og i starten af 2020, da vi lancerede vores udviklingsstrategi, kunne Aalborg ikke tilbyde et selvstændigt engelsksproget alternativ til de dansksprogede. Vi oplevede behovet hos os selv, vores kunder og andre samarbejdspartnere, og dét handlede vi på.

Port of Aalborg indgik derfor i 2020 et samarbejde med MinByMedia, der står bag det populære nyhedsmedie MigogAalborg.dk – byens første digitale nyhedsmedie, som på få år opbyggede en læserskare på 1 mio. besøgende om måneden på websitet og mere end 100.000 følgere på Facebook og Instagram. Resultatet af samarbejdet er MyAalborg.com, der nu har et år på bagen og fuld fart på.

Greater Society

Beslutningen om at allokere virksomhedsressourcer til at fremme aalborgensernes muligheder i privatsfæren er fuldt bevidst.

- Port of Aalborg er en toneangivende erhvervsaktør og infrastruktur i Aalborg, og der følger stort ansvar med. Hvis ikke vi og andre virksomheder som vores tager ansvar for at skabe værdi for Aalborg, hvem kan vi så forvente det af?, spørger Claus Holstein retorisk.

Derfor lancerede Port of Aalborg i 2020 også en CSR-strategi under navnet Greater Society, som er dybt integreret i virksomhedsdriften. Greater Society er en helhedstankegang om ikke blot at skabe økonomisk vækst, men også bidrage til et trygt og godt samfund med livsmuligheder, balance, vækst og et stærkt og inkluderende fællesskab.

- Et element heri er at bidrage til aalborgensernes mulighed for at leve et indholdsrigt og meningsfuldt privatliv – eller ”det gode liv”, som vi kalder det. For hvis ikke Aalborg er en god by at bo i, så kan vi skyde en hvid pind efter de gode, internationale virksomheder, der skal være med til at udvikle og vækste hele området, afslutter Claus Holstein.